tisdag 28 oktober 2014

Läxfritt av Pernilla Alm

Under slutet av 2013 och början 2014 klev läxdebatten in i skoldebatten och sedan rullade det på. Pernilla Alm skrev på sin blogg ett inlägg som lästes och delades och debatterades. Det resulterade i en bok.

Jag har läst den och den är både bra och mindre bra. Visst läxor som är läxor bara för att är inte värda namnet. Läxor som ges för att göra föräldrar glada är inte heller bra. Fast samtidigt önskar jag läsläxor för att få till en goda läsare. Men jag vet inte om tycker att man ska läsa som jag gjorde, i en läsebok, kanske kan man läsa vad man vill och spela in en kort recension om man är liten eller bokblogga om sin bok om man är lite större. Lästräning behövs. Det är kanske den enda läxa som behövs.

Det är en välskriven bok men som gymnasielärare känner jag inte igen mig. Det kanske är skillnad i attityd mellan de två skolformerna. Våra elever får läxor men det är annorlunda. Läxor fungerar bättre för äldre elever, alltså de som är på gymnasiet. Det är i alla fall vad Hattie säger så det är kanske rätt. Jag tänker nog att man bör läsa denna bok oavsett och sedan fundera lite på sin egen praktik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar