fredag 6 mars 2015

Cirkeln


Okej, nu ska vi se hur vi ska börja. Lite innan skolan ska börja sitter Elias Malmgren hos rektorn och pratar. Det är det sista Elias gör innan han går upp på toaletten och tar livet av sig. Där börjar filmen precis som boken.

Sedan skiljer sig bok och film lite åt. I boken träffar vi läsare de sex flickor som ingår i häxcirkeln och det gör vi i filmen också. De måste verkligen ha letat efter rätt tjejer. Linnéa känns så klockren och Vanessa är precis som jag tänkt mig. Det är de alla sex egentligen. Vi får också följa deras väg när de ska börja lära känna varandra och Adrianas roll i det hela. Styrkan i att vara just dem men också svagheten i att vara dem. Jag förstår att vissa saker måste få stryka på foten och försvinna från handlingen för att göra den visuell men lite synd är det.

Jag tycker att detta är en bra svensk ungdomsfilm. Dialogen är klockren och det är bra att få kända personer är med. Det gör att man ser den med andra ögon. Jag har bara problem med att Max känns väldigt felcastad men det är jag. Jag tror det blir en del två, vad tror ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar