söndag 8 mars 2015

Internationella kvinnodagen

En dag som denna är det svårt att inte tänka på alla som lider av det faktum att de är födda kvinnor. Nyligen gick jag en privilegiepromenad med mina elever. De fick en roll och skulle ta reda på sina möjligheter i samhället. Då pratar vi om det svenska samhället och var man kvinna, invandrare och dessutom jobbade inom offentlig sektor hade du ingen makt. Arbetslösa män hade mer att säga till om.

Att vara norm är mycket lättare än att inte vara det. Nu ska vi inte välutbildade kvinnor i Sverige inte komma och säga att vi inte har privilegier. Jag är handledare för lärarstudenter och jag märker vilken makt jag har. Kvinnliga studenter argumenterar med mig på en nivå medan mina manliga gärna framställer att jag inget kan. Mansplaining brukar det visst heta.

Att stå upp för vad man tror på och svara tillbaka är något kvinnor behöver lära sig. Vad det än kan handla om. Det är ett litet steg men samtidigt är det när vi utmanar normen som något händer. Så idag utmana normen. Eller utmana normen varje dag. Speciellt om du är ung tjej, utmana alla i din närhet. Annars kan de ju tro att de vet mer och vet rätt. Det är ju faktiskt inte rätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar