torsdag 26 mars 2015

Rörliga kvinnor vilka är dina favoriter?

Återigen en utmaning från Kulturkollo.

Vem är din favoritskådespelare just nu? Vilken är din favoritfilm/tv-serie med henne?

Jag måste nog säga Kate Winslet. Kvinnan som faktiskt kan spela allt. Jag kan tycka att hon borde spela i mer brittisk film för jag hör henne oftast prata amerikansk engelska. En elev reflekterade över att hon pratade bra engelska och jag tänkte ja, hon är ju från Storbritannien men det var inte det eleven menade. Hon är lite för min generation vad Judi Dench eller Maggie Smith är i äldre, en kvinna som är bra på att spela in riktig jävla bitch. Den förmågan är få förunnat.

Vem är din favorit genom alla tider? Vilken är din favoritfilm/tv-serie med henne?

 Men vad svårt. Eller egentligen inte. Det får bli Meryl Streep. Denna kvinna som kan spela allt. Allt från mamman som lämnar man och barn i Kramer vs. Kramer till älskarinna i En hondjävuls liv och lustar till att sjunga i Mamma Mia och hon gör det alltid bra.

Jag har nog många favoritfilmer med henne men Sofies val är ju klockren och hennes roll i Timmarna. Eller...ja, det finns ju några till. Jag älskar henne som Julia Childs. Eller Mitt Afrika där hon får ihop det med Redford. Broarna i Madison County mot Clint Eastwood är inte heller dålig eller när hon äger som Järnladyn Margaret Thatcher eller som Miranda i Djävulen bär Prada.

Så favoritfilm? Svårt att svar på, frågor på det?

Vilken annan film/tv-serie med en kvinna i huvudrollen skulle du rekommendera?

Jag gillar tv-serien Buffy för att det är inte den typiska tjejen från high school. Sedan gillar jag också Alias med en synnerligen bra Lena Olin som ärkebitch. Eller varför inte en annan serie med mycket kvinnor med makt. Jag är ju en science fiction-fan och älskar Star Trek och Voyager med en kvinnlig kapten och Seven of Nine är bra.

Sedan älskade jag alltid Scully i Arkiv X och tycker att Gillian Anderson visar att hon äger som skådespelare. Eller Helen Mirren i The Queen. Behöver jag säga mer?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar