måndag 23 mars 2015

Sport i litteraturens värld

Hos Kulturkollo utmanade man sina läsare att komma med litteratur som handlade om sport. Det var svårt och jag var inte riktigt med de veckorna så jag är efter. Samtidigt tycker jag att just sport är klurigt. Visst kan en och annan karaktär springa, fäkta eller simma men sådär på riktigt är det nästan aldrig. Eftersom jag dagligdags arbetar med elever som rider kom jag att tänka på hästsport. Det finns faktiskt riktigt bra böcker om ridning. 

Black Beauty är en klassiker och har hästen i fokus. Värd att läsa och kvinnan som skrev den hette Anna Sewell. 

Kikkulis förlag har gett ut många barn- och ungdomsböcker om hästar som många av mina elever har läst eller tvingar yngre syskon att läsa. 

Pia Hagmar har också skrivit mycket barnböcker om hästar och framförallt hästtjejer. Som sagt finns det mycket därute för yngre läsare. Hon har också skrivit Du och jag och vi om kvinnor som behållit kärleken till hästen.

Ja, det finns mer. Svarta Hingsten och min vän Flicka till exempel. Ofta är det en väg in i läsning för många tjejer. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar