söndag 12 april 2015

Four av Veronica Roth




Jag gissar att önskan om att få veta mer om Four kommer av att många läsare blev trötta på Bellas perspektiv i Twilight så författare och förläggare i YA måste ha tänkt, hmm let's do it.

Four är född i de osjälviskas läger. Han är Tobias Eaton, son till ledaren Marcus Eaton och Evelyn Eaton. Modern är död och fadern misshandlar sonen med jämna mellanrum. När Tobias ska välja falang väljer han bort från sitt ursprung och till de modiga. Det är början på en kamp mot honom själv, mot världen och mot hans föräldrar.

Jag gillar att Four, namnet han får vid initieringen, är en tänkande människa. Han sägs vara divergent men halva serien säger emot detta påstående. Jag tror bara han är en hel människa. Så här efter alla böcker är lästa tycker jag nog att Four är en intressantare karaktär än Tris. Han passar inte in någonstans förrän han träffar Tris. Hon är liksom personen han väntat på. Att Four nog är lite mer kär i Tris än tvärtom har inte slagit mig förrän jag läste dessa noveller. Eller så har jag tolkat det hela fel. Jag gillar i alla fall avslutet. Det förklarar många saker som hänt tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar