fredag 19 juni 2015

Det riktiga landslaget av Moa Svan




Att skriva en bok om fotboll är knappast nytt. Att skriva en bok om damlandslaget och utmanande skriva att det är svenska landslaget är nytt. Svan har en poäng. Damlandslaget är bättre än herrlandslaget och får mer skit hur bra de än är. Jämförs eller nedvärderas är väl snarare det rätta ordet.

Denna bok handlar om kamp och att erkännas. Det är normkritik på hög nivå. Jag är ointresserad av fotboll och ser egentligen bara landskamper då och då om lagen tagit sig till VM eller EM. Det spelar ingen roll vilka som springer på plan för jag vill att Sverige ska vinna. För alla spelar för Sverige och vill vinna för sitt land.

Svenska fotbollsförbundet är verkligen en organisation som behöver fundera över sin struktur. Jag kommer ihåg en föreläsare jag lyssnade på under lärarutbildningen som sa att sport är vår tids tornerspel eller gladiatorspel. Jag skulle säga lagsport i så fall. Fotboll verkar vara otroligt manligt och kanske därför försvarar andra män sporten som om det vore den sista utposten.

Tänkvärd bok även om du som jag inte gillar fotboll. Den dagen du börjar tänka normkritiskt den dagen ändras din värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar