måndag 3 augusti 2015

#längtan

Det kan vara komplicerat att längta efter saker. Sedan blir det inte som en har tänkt. Fast idag tänkte jag på en annan längtan. 

Jag satt och läste Aftonbladet och kom till sportdelen. Där hade Sarah Sjöströms nya världsrekord en stor del och det fanns dessutom en undersökning över vem som borde få bragdguldet. Kalla och Sjöström var med och U21-landslaget som tog EM-guld. Alltså tjejerna som EM-guld i U19? De kan väl också få en bragdguldet. 

Jag har en längtan att kvinnors och mäns prestationer i arbete, i livet, i litteraturen, i filmen, i forskningen, i sporten, ja, var som helst ska räknas som lika. Det är min största längtan. Att behöva arbeta dubbelt så mycket som en man och ändå få veta att "du borde nog lära dig köra maskin, eller något annat maskinellt för att höja din lön." Eller "det finns alltid andra svensklärare som vill ha jobb. Du är ju inte oersättlig". 

Längtan efter jämställdhet, eller vad det nu kan vara blir starkare med åren. Nu gillar jag att laga mat, att pyssla, att sticka och att göra annat som räknas som kvinnligt. Jag är lite tekniknörd dessutom men avskyr att hålla på med bilar. Jag gillar också whisky och har en kollega som gillar det samma. Hon är skarpare än jag på dryckerna. Ändå fick ingen av oss frågan om en god whisky vid ett tillfälle. Det var grabbighetens högborg som exemplifierades. Eller när kollegorna skrattar över att kompisar eller de själva inte visat vad det nya fiskespöt, cykeln eller leksaken innebar. Sedan ondgör de sig lite över att kvinnor vill ha koll, hö hö. Eller koll, vill vi inte ha en schysst dialog? 

Jo, så min längtan är en längtan över att det ska bli jämställt därute. Den drömmen kommer jag nog ha länge. Det handlar inte om småsaker. Det är struktur det handlar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar