söndag 20 september 2015

Kvinnoalfabetet bokstaven C

Detta är ju min bokstav. Trots det är det ingen lätt bokstav. Vi får se vad dessa fyra frågor leder till.

1. Vem är en favoritförfattare med för- eller efternamn på C?

Här kör jag en fuling. Jag gillar Joyce Carol Oates. Däremot har jag läst väldigt mycket av henne innan jag började blogga inser jag just nu. Fast det finns ett C där i alla namnen. Det går upp och ned i hennes produktion ibland men Blonde om Marylin Monroe. Har du inte läst gör det. En helt annan bild av en komplex kvinna.

2. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka!

Om du är en person som gillar fantasy borde du läsa Kristin Cashores serie - De utvalda. Det är ungdomsfantasy med tre starka tjejer i centrum. Eller om du känner någon yngre person som gillar fantasy är dessa böcker lättlästa på både svenska och engelska. De har hamnat lite bakgrunden men är helt klara värda att läsa.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på C som du vill lyfta fram. Det kan vara en känd eller okänd kvinna inom vilket område som helst. Motivera gärna ditt svar.

Visste du att Argentina har en kvinnlig president? Nej, det vet nog inte så många. Hon valdes dessutom om 2011. Cristina Elisabeth Fernández de Kirchner heter hon och hon är inte okontroversiell. Däremot är det viktigt att komma ihåg att det finns kvinnliga statsöverhuvuden i länder vi ibland glömmer och vi som tycker vi är så jämställda.

4. Lyft fram ett kulturellt verk på C (eller som i alla fall innehåller ett ord på C). Det kan vara en bok, en film, en sång, en dikt, en tavla, en pjäs, en musikal eller något annat. Kravet är att det är en kvinna som står i centrum.

Jo, det var ju lätt tyckte jag. Här är det ett kollektiv av äldre sköna kvinnor som är i centrum. Filmen jag pratar om heter Calender Girls (2003) och handlar om en grupp kvinnor i England som borde göra en kalender om traditionell brittisk mat allt enligt Womens Institute som de är en filial till. När Annies man dör av leukemi känner de att det inte räcker. Något mer måste till så de gör en nakenkalender med sig själva. Detta är lite äldre damer i åldern 40-80. Helen Mirren och Julie Walters är med och andra duktiga brittiska skådespelerskor.

Det är knappast den djupaste film som gjorts men det är feel good som bara britter kan göra. Dessutom är den baserad på en sann historia så det är lite kul att tänka sig att detta skett och reaktionen måste ha varit liknande då som den är i filmen.

2 kommentarer:

  1. Oates är en favorit här också.

    Jag har sett Calendar Girls på teater i en helt fantastiskt uppsättning i Manchester. Underbar!

    SvaraRadera
  2. Visst är den. Jag läste att den visats på scen efter filmen kom.

    SvaraRadera