måndag 23 november 2015

Hepp! Dagens måltidstips!

Jag har börjat äta mycket soppa nuförtiden. Det är gott och jag tänker liksom att jag är vegetarisk eftersom majoriteten är rena grönsakssoppor.

Detta är tomatsoppa och riktigt tomatig i smaken.

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda följande ingredienser i form.

2 knippor basilika
5 vitlöksklyftor
10 tomater av valfri sort. Jag använder lite röda, lite gula och körsbärstomater
Lite färsk oregano eller timjan
1 silver lök

Gör en blandning av

honung
salt
peppar
olja
vinäger

Dosera efter smak. Häll över tomaterna. Låt stå i ugnen i ungefär 45 minuter eller kortare beroende av hur tomterna ser ut. De ska krympa lite och se skrynkliga ut. När tomaterna är ugnen värm upp 7 dl buljong, kyckling eller grönsaker spelar ingen roll. När tomaterna är klara ta ut dem. Kör tomaterna i en mixer och blanda sedan med buljongen. Jag brukar sila bort kärnor och sådan för att få en klar soppa men det är valfritt. Låt sjuda med buljongen och smaka av. Krydda om så behövs eller tillsätt lite honung. Det lyfter tomaternas naturliga sötma.

Ät med ett gott bröd och god ost.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar