lördag 30 april 2016

Ingen behöver veta av Christina Wahldén


Gustaf går på högstadiet och älskar att åka skidor. Han vill in på skidgymnasiet och tränar hårt. En dag blir han skadad och armen måste gipsas. Gustaf tycker detta är väldigt jobbigt eftersom han tror sig komma efter med allt. Mitt i allt detta måste hans mamma åka på konferens i USA. Hon är ortens bästa läkare och måste helt enkelt åka. Hon lämnar Gustaf i sin systers vård. Moster Agneta är allt annat än en bra vårdare för Gustaf. När hon en natt kryper ned i hans säng blir han chockad men tror att det inte kommer att hända igen.

Det är en ganska tragisk händelse som vävs upp. Gustaf beskrivs utifrån skam och skuld och det är komplext. Jag blir lite tagen och rörd av detta och tänker mig att många inte klarar av att läsa detta i den åldern den är tänkt för. Jag vet att många elever inte klarar av läsa Wahldéns Kort kjol. Måste skrivas att jag tycker att boken är klart läsvärd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar