lördag 19 november 2016

Kulturkollos tisdagsutmaning: Ett stort mysterium

Den här veckan handlar helt och fullt om Mord och mysterier här på Kulturkollo. Veckans utmaning är allt annat än mystisk, men med det inte sagt att den är lätt att besvara. Jag vill helt enkelt veta svaret på följande två frågor:

Vilket är ditt favoritmysterium, verkligt eller fiktivt, och vem löste det (om det över huvud taget blev löst…)?

Jag gillar historiska mysterium som varför sfinxen byggdes eller varför påsköns statyer ser ut som de gör. Dock finns det historiska mordgåtor som är minst lika intressanta. Jag är fortfarande nyfiken på vem som sköt både vår statsminister 1986. Känslan att vakna upp och veta att Palme var död kommer jag fortfarande ihåg. En annan är JFK. Varför sköts han och liksom ingen annan? Harry S. Truman som släppte atombomben över Japan eller varför inte någon av Bush-herrarna. Något var det och det är alltid spännande när de berättar versioner av händelsen. Snart kommer Jackie med Natalie Portman som huvudrollsinnehavaren. Jackie som inte längre får vara the First Lady. Jag tycker det är en intressant gåta, varför mördades två bröder Kennedy inom loppet av fem år?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar