torsdag 3 november 2016

Veckans ord på S

Som alltid på torsdagar är det dags för en ny bokstav och några frågor. Uppgiften är som följer:
Veckans ord börjar på S och de ska kopplas ihop med böcker och författare. Mer kan man läsa här


saklig

samtid

skriva

sova

söt

Att läsa Dick Harrisons Slaveriets historia är verkligen en hemsk upplevelse. Trots det är Harrison saklig i sin presentation. Dessvärre har jag bara del 1 av tre.

Jag är dålig på att läsa samtidsdokumentärer. Det händer ibland men jag är sen på bollen. Något jag har läst och berörts väldigt mycket av är Caroline Engvalls böcker som handlar mycket om unga och sex på nätet och i verkligheten.

 Ibland känns det som om mer människor skriver än någonsin tidigare. Böcker ges ut i parti och minut och samtidigt pratar man om att ingen läser. Så för vem skrivs alla böcker? Det undrar jag över ibland.

När vi ska titta på novellanalys i skolan, jag och mina elever, brukar jag läsa novellen Att få sova av Anton Tjechov. Det handlar om den mycket unga pigan Varka som sliter dag och natt med hushåll och barn. En novell med ett ganska tydlig budskap kan jag tycka.

Jag får alltid för mig att hundarna i Lucy Dillons böcker är söta. Just nu går jag i valet och kvalet om jag ska ta tag i nästa roman av henne. Det känns som om jag vill ha något uppiggande.

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Den har jag bara hittat i en antologi i skolans värld. Den borde ju finnas i andra böcker med :).

      Radera
  2. Man ska alltid vara lite misstänksam när det gäller saker som "alla" eller "ingen" gör ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oja, men knepigt är det. Eller så läser de som läser väldans mycket.

      Radera