torsdag 10 november 2016

Veckans ord på T

Veckans ord är på T och som vanligt fem till antalet. Koppla samman dem med fem författare och/eller böcker.

tidning

trevlig

tur

tvinga

tölp

Tidningar verkar ha det svårt nu. Dagstidningar, vecko- och specialmagasin har märkt av Internets dominans. Jag prenumererar på DN och får ibland böcker. Tack för det måste jag säga.

En trevlig bekantskap för mig var Malou von Sivers skönlitterära debut. Var du lycklig farmor är en riktigt bra liten novell.

Det är tur att jag har många böcker kvar som inte längre finns i tryck. Då kan jag läsa dem igen och igen.

Jag funderar alltid på hur jag ska få mina elever att läsa. Det är alltid jobbigt att tvinga dem att läsa. Fast snart är det dags. Ibland känns det som om det är skolan mot världen när det kommer till läsning.

Jag läste i somras Chimamanda Ngozi Adichies novell om Melania Trump. Det är total fiktion men känslan av att Donald och även hans familj beter sig som tölpar är något jag inte kan skaka av mig. Läs den gärna här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar