tisdag 7 mars 2017

Kulturkollos tisdagsutmaning: Minns ditt 90-tal!

Tänker du tillbaka på 90-talet med ljuv nostalgi? Eller var det mest ett jobbigt årtionde du helst vill glömma? Berlinmuren hade fallit, Sovjetunionen löstes upp. TV4 och ZTV startade sina sändningar och vi fick Windows95, hemdator och modem.

Det var Beverly Hills, Fresh Prince i Bel Air och Baywatch. Det var NileCity 105.6, Tre Kronor och Rederiet. Det var Ebba & Didrik och Glappet. Det var Spice Girls och Nirvana. Det var Fucking Åmål och Titanic. Det var En vampyrs bekännelse och Fröken Smillas känsla för snö.

Veckans utmaning handlar om ditt 90-tal. Vad minns du mest? Dela med dig av din 90-tals-nostalgi!

En av de första sakerna jag tänker på är Buffy och vampyrerna. Det är kanske en av de bästa tv-serier som gjorts för unga. Jag har elever som ser och vi älskar den.

En av de mest charmiga filmerna jag vet är Shakespeare in Love. Det går inte att titta på den filmen och inte bli glad. Så är det bara. Jo, det går alltid för några killar ska alltid bröla om att det är en tjejfilm. Ha, humbug. Min dåvarande pojkvän älskade den lika mycket som jag.

Nittiotalet är också The Simpsons för mig. Jag älskar de fem gula individerna från Springfield, någonstans i USA. Nittiotalet var också när Michael Jackson gästspelade i serien under taget namn.

Slutet av nittiotalet var jag under utbildning till lärare och vi läste litteraturvetenskap. Det var då jag träffade Harry Potter första gången. Det är svårt att tänka sig att den första boken kom 1997 på svenska.

På gymnasiet så läste jag Carina Burmans Min salig bror Jean Hendrich. Den handlar om Johan Henrik Kellgren och jag älskade den men min svensklärare avskydde både boken och min presentation. Jag blev nog lite kär i Johan Henrik Kellgren.

Det finns andra saker från 1990-talet men jag stannar där. Jag kom upp i 29 saker för några år sedan. Den här listan räcker långt och väl.


8 kommentarer:

  1. För mig är Harry Potten 00-tal, jag var lite senare på bollen nämligen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det nog för de flesta men vi analyserade den i barnbokskursen 1998. Modernt värre :)

      Radera
  2. Shakespeare in Love är ju jättebra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp älskas av 99% av tittarna. Mycket välanvänd i svenska - engelska på min skola. Kallas tematisering :).

      Radera
  3. Shakespear in Love kommer man ju ihåg. Min dåvarande arbetsgivare bjöd oss på biljetter till en specialvisning av den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter kanontrevligt. Teatern hemmavid satte upp en Midsommarnattsdröm så det blev mycket Shakespeare det året.

      Radera