torsdag 25 maj 2017

Olikhetsutmaningen; arbete och fritid

Så torsdag och jag har varit ledig. Det har varit läsning som gäller idag. Jag har läst ut en bok, påbörjat en annan och tagit mig igenom första Mosebok. Att jag läser om Bibeln har att göra med jobbet. Som religionslärare behöver jag alltid läsa om de stora religiösa böckerna ibland. De släktträd som finns med känns långa. Ingen hård redaktör där inte. Denna torsdag en ny utmaning. Läs mer här för här kommer uppmaningen:

Åtta timmars arbete, åtta timmars fritid och åtta timmars vila brukar det heta. Förra veckan ägnade vi oss åt sömn eller brist därpå, nu blir det de två andra delarna av dygnet.Efter att ha ägnat alldeles för mycket tid åt arbete det senare är det nu dags för några dagars fritid. Planen är att läsa mycket, städa lite och ägna mig åt familjen. Veckans olikhetsutmaning handlar därför om arbete och fritid.



Arbete är ju ett vanligt förekommande tema i litteraturen. Gärna hårt arbete som nästintill knäcker dig eller ett arbete du hittar som passar just dig men som kanske är lite crazy. Jag har nog återkommit till den här serien tidigare men böckerna om Bricken av Vibeke Olsson handlar mycket om arbete. Det är ett slit jämt och egentligen mest för att överleva dagen och klara sig till ålderdomen.

Det var svårt med fritid men boken jag påbörjade idag handlar om en kille som på sin fritid spelar en del spel. Han gör det för att komma ifrån sina problem men han tycker väldigt mycket om att umgås med sina kompisar i spelvärlden också. Tappa Greppet av Katarina von Bredows bok är ganska ny och handlar om en ung kille som är kär i sin bästa vän. Eftersom hon har fått reda på det har allt förändrats. Då är det lite skönt att gömma sig i spelens värld.

8 kommentarer:

  1. Karl Oskar och Kristina jobbade mer än åtta timmar, som kvinnor idag...

    SvaraRadera
  2. MÅSTE verkligen läsa Bricken. Tror att jag skulle älska, så jag förstår inte varför det aldrig blir av. Har till och med första boken hemma. Någonstans ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag att du borde göra. De är bra.

      Radera
  3. Många människor arbetar alldeles för mycket. En del andra har alldeles för mycket fritid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det väl. Arbetar du gör du det i överflöd.

      Radera
  4. har av någon outgrundlig anledning aldrig läst varken Vibeke Olsson eller Katarina von Bredow

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första gången jag läst något av von Bredow själv.

      Radera