lördag 17 juni 2017

Ashimas bok av Caroline Giertz



Jag köpte den här boken för så många år sedan men läste aldrig ut den. Jag har försökt i omgångar men då den är tjock hamnar den alltid längst ned i läshögen och annat får ta plats. Nu har jag läst ut den och ja, den var riktigt bra. Caroline Giertz är nog mest känd för att ha varit på TV och varit programledare för Det okända eller något så.

Detta är en bok om en gudinna som varit Jahve, alltså Guds partner, men hon har tröttnat och stigit ned bland människorna som vilken människa som helst. Nästan i alla fall vem som helst. Hon föds som Ashima och som barn skiljer hon sig inte så mycket från andra barn. Hennes närmaste är Haniel. Han valde att lämna himlen för att följa Ashima. Haniel fungerar inte som hennes far. Det skulle aldrig fungera för att han har varit kär i denna gudinna i eoner och det går inte att ändra på. De befinner sig i varandras närhet och han beskyddar henne och tränar henne som barn.

Boken är en sorts resa genom Ashimas liv från unga år till mitten av tjugoårsåldern skulle jag säga. Kanske närmare 30 år. Med varje år ökar Ashimas kontakt med sina gudomliga krafter och kampen mot Jahve och dennes präster. Det är knappast trevliga möten. Dessutom kommer en och annan ängel tillbaka. Mycket av den här boken kräver en hel del insikt i äldre religion och myter. Både antika och kristna samt judiska myter är inbakade i denna historia. Jag tycker att boken är bra och den ger mycket men den är inte för alla. Den är lite för lång som jag skrev tidigare. Med sina 620 sidor känns det som om något hade kunna fått stryka på foten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar