torsdag 28 september 2017

Olikhetsutmaningen: demokrati och diktatur

Det är torsdag och medan många är på Bokmässan sitter jag hemma och vårdar en begynnande förkylning. Det får bli en mängd te även om en stor whisky hade fungerat fint också just nu. Hos enligt O blev trots mässa en utmaning denna torsdag. Den är som följer:


Sverige är en demokrati och vi har rätt att uttrycka våra åsikter offentligt. Det betyder att alla också har rätt att demonstrera och i helgen blir det demonstration i Göteborg. NMR:s tillstånd att demonstrera är kanske inte självklart, men jag vill inte förbjuda dem att göra det. Däremot är jag glad över att deras väg begränsats något. Helst hade jag velat se dem anvisas en plats långt från centrum. Oavsett så håller jag mig inne på Bokmässan på lördag.
Just nu är jag också inne på Bokmässan och inspirerad av innehållet i år har jag valt orden demokrati och diktatur som veckans ordnar. 

Visserligen är det Bokmässa i landet och jag borde svara med en bok men jag tänker på filmen Last king of Scotland. Den berättar om Idi Amin, även om mycket är fiktivt, och hans regim i Uganda. Även vita, européer kände att det inte var tryggt. Idi Amin var diktator och blev stöd av bland andra
Muammar al-Gaddafi. Filmen handlar ganska mycket om hans privata liv också. Han hade mer än en fru och behandlade inte alla bra.

Per Nilssons Svenne handlar om en ung kille som blir medlem i ett högerorienterat parti och trots sin ringa ålder får han en framträdande roll. Det är otäck historia där det ändå inte är svårt att förstå varför det blev som det blev. Demokratin ifrågasätts som den alltid gör. På högerflanken ifrågasätts alltid demokratin. Fast utan demokrati skulle inte dessa människor få tycka något. Det är komplext men vi gör våra val. Hellre att alla får göra sin röst hörd än att bara några får höras. Däremot behöver vi bli bättre på att göra rätt. Kommentera och bemöta är min vardag och jag önskar att vuxna tar sitt ansvar. Vissa partier är inte bra för framtiden och den senaste veckans nyhetsflöde säger väl en del om kvinnosynen.


2 kommentarer:

  1. det är inte alldeles problemlöst det där med demokrati. och tid tar det.

    SvaraRadera