fredag 17 november 2017

Helgfrågan v. 46



Det är fredag kväll och trots att det har jag en dag kvar att arbeta. Det är Öppet Hus imorgon för blivande åk 1. Hoppas på bra väder och mycket besök. Men hos Mia har det varit helgfråga sedan torsdag kväll. De ser ut så här denna vecka:

Hör du till dem som vill skriva en egen bok? Vad skulle den handla om?
Bonusfråga:
Har du börjat "tjuvlyssna" på julmusik än? Någon favorit?

Nja, jag vet inte om jag skulle vilja skriva en egen bok. Om jag skrev en skulle jag nog skriva en spänningsthriller i fantasymiljö. Jo, varför göra det lätt för mig själv😁. Eller så skulle jag kanske skriva en feel good-roman som utspelar sig i rymden. Jag tror det är otroligt svårt att skriva en bok och jag känner nog inte ett direkt driv för att göra det. En kollega och jag funderade en gång på att skriva en bok i svenska för gymnasiet men det orkade vi aldrig. Sedan slutade kollegan och tänkte skriva en bok i engelska. Jag konsumerar hellre böcker. Däremot skulle jag vilja kunna skriva ett manus. Det verkar vara lite kul och jag undrar alltid hur en skriver miljö i ett manus.

Jag börjar lyssna på några låtar veckan innan första advent av den enkla anledningen att jag vill komma i stämning. Men idag är det för tidigt.

16 kommentarer:

  1. Intressant med att skriva manus, det är nog inte helt lätt men låter rätt roligt. Jag kanske måste julpynta och slå på julmusik så man får komma i riktig julstämning iår, tycker jag har haft dåligt med julstämning senaste åren :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julstämning kommer och går nog. Tänker att det har att göra med att jag har ofta mycket att göra. Sedan att börja för tidigt är inte heller bra.

      Radera
  2. Är också helt på det klara med att det måste vara otroligt svårt att skriva en bok, att det förutom talang liksom krävs massor av tid och engagemang för uppgiften.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gissar att det är som vilket arbete som helst.

      Radera
  3. Jag har nog egentligen inte ens hunnit börja tänka på att julen närmar sig. Nu ser det ut som att jag får en liten andningspaus och då kanske den där känslan infinner sig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så kan det vara. Jag längtar lite till adventsljusstakar. Det blir ljusare då.

      Radera
  4. Det tar tid, så man måste nog verkligen tycka om själva skrivandet för att det skall vara värt det. Men ett manus låter spännande. Jag tror det finns kurser i hur man gör för att det rent formmässigt skall bli rätt. Det kanske blir ett rymd-fantasy-spännings-manus?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Manuskurser finns. Det gäller att ha tid och våga.

      Radera
  5. några faktaböcker har jag tänkt att jag skulle skriva bättre själv :)

    (mina tekniska manualer på Ericsson är nog världens mins lästa)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, vem tänker inte det. Läromedel tänker nog jag.

      Radera
  6. Tur för oss författare att det finns så många som älskar att konsumera böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det :). Tur att det finns bra böcker också.

      Radera
  7. Låter spännande med manuset! Julen känns fortfarande långt bort men inser att det inte är så jättelänge tills det är dags. Men no stress ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stress och stress, jag känner att jag gör det jag vill. Julgranen måste däremot pyntas veckan innan. Det är jul i kvadrat.

      Radera
  8. Skriva manus kan nog vara spännande.

    SvaraRadera