torsdag 21 december 2017

Hett i hyllan #123





Det är torsdagen innan jul och jag känner mig väldigt ostressad. Jag är klar med det mesta men ska väl pyssla lite till innan allt är klart. Monika ställer oss frågan om vi har några skelett i våra bokhyllor:

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?



I min bokhylla står den här. Jag har fått den och alla säger att den är så bra men varje gång väljer jag bort den. Rent teoretiskt borde jag tycka om den men ibland blir det tvärtemot med lusten. Jag börjar fundera på om jag kommer att läsa den. Det blir som det blir med det.

Baksidestext:

1300-TALETS BARCELONA är en stad i förändring. Pesten skördar offer, kriget närmar sig och inkvisitionens straff väntar alla kättare. Samtidigt pågår byggandet av folkets katedral: Santa Maria. Katedralen vid havet är en storslagen äventyrsroman för alla och den har redan tagit Spanien, Italien och Nederländerna med storm. Nu introduceras den i övriga Europa samt i USA.

Den unge Arnau Estanyol växer upp i staden och vi följer honom från hans lekar kring katedralens bygge och på hans flykt från ett liv i fattigdom till samhällets högsta topp när han drygt femtio år senare som rik man är med och inviger katedralen. Katedralen vid havet är ett fantastiskt porträtt av 1300- talets Barcelona och Katalonien. Historiska fakta i kombination med sociala intriger, konspirationer och kärleksöden gör detta till en bokupplevelse för alla. Boken har sålt i två miljoner ex i Spanien och vunnit ett flertal priser, däribland det prestigefyllda italienska priset Giovanni Boccaccio för bästa utländska författare 2007 samt 2007 års Qué Leer-pris för bästa spanska bok.

6 kommentarer:

  1. Jag är en av de som tycker den är bra och hittills har jag gillat alla Falcones böcker

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag skulle gilla den. Det är väl dags att ta tag i den. Våren är ju lång :).

      Radera
  2. Falcones böcker vill jag läsa eftersom jag älskar historiska romaner och vill även läsa fler böcker som utspelar sig i Spanien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig. Jag älskar också historiska romaner så jag borde.

      Radera
  3. Den där har jag kikat på många gånger. Vill nog gärna prova på något av Falcones.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en taktik. Kanske är det tjockleken på denna som får mig att inte plocka upp den.

      Radera