lördag 3 februari 2018

Olikhetsutmaningen: vardag och fest

Jag har haft noll ork i större delen av januari men känner att jag är på banan igen. Kanske mest för att ljuset är på väg tillbaka. Enligt O har haft sin olikhetsutmaning och den är som följer:

Dagens ordpar är vardag och fest och det finns en massa kultur att koppla till dessa ord.


Vardag är ju något som vi alla upplever och som kan vara en utmaning i sig. Det gäller att få vardagen att bli så olik som möjligt. Efter 15 år som lärare kan jag säga att vissa lektioner är varierande vardagliga för inte mycket nytt under solen där inte. Låter tråkigt men ibland är the best of det som fungerar för eleverna år efter år efter år.

En bokserie jag förknippar med vardag är Alfons Åberg av Gunilla Bergström. Nu var det några år sedan jag läste den men visst är det sådant som händer. Att Alfons och hans pappa gör saker som hör vardagen till. Mina kusiner älskade dem när de var små och jag fick läsa om dem. Det var trevligt.

Fest är det ofta i böcker. Kan vara för att fira något eller för att avsluta en bok. I Asterix-världen så blir det alltid fest i slutet. Fast om jag nu ska tänka mig en annan bok får det nog bli Gösta Berglings saga av Selma Lagerlöf. Majorskan på Ekeby kan ställa till med fest och det är så som Gösta Bergling möter sin blivande fru.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar