tisdag 6 mars 2018

Kulturkollos tisdagutmaning: Vi skapar en chicklit-kanon!

Denna vecka har Kulturkollo en fråga om chicklit så jag ska försöka fundera ut något smart. Tanken är att det ska ske en sammanställning på söndag. Så här ser själva utmaningen ut:

Hur som helst, så har jag nog aldrig sett ett förslag på en chicklit-kanon. Så vad passar bättre än att vi i veckans utmaning skapar vår alldeles egna chicklit-kanon?

Vilka chicklit-titlar bör man ha läst? Ge förslag på en eller ett par titlar som borde finnas med på en sådan här lista.

En ny bekantskap för mig var faktiskt Josefine Sandbloms Kalla mig Amanda. Den är kanske inte riktig chicklit men i gränslandet. Den är inte heller för den blyga läsaren men bra svensk debut.

Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson får kvala in här. Den läste jag till en kurs som hette just Chick lit för många år sedan och jag gillade den. Skrev paper på den och analyserade som bara den. Helt värd sin läsning och jag gillar ju mat.

Jenny Colgan får också kvala in även om hennes böcker har ändrats över tid. Jag gillar nog faktiskt The Summer Side Café bäst. Kanske var det uppläsningen på skottska som gjorde sitt :).

Alla lär väl säga Helen Fielding men jag vill slå ett slag för Candace Bushnell som skrev Sex and the City. Kanske inte klassisk chicklit men ändå med många element. Den första boken var helt annorlunda serien och mer ironisk än en kan tro.

4 kommentarer:

  1. Små citroner gula och en av Jenny Colgans böcker har jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Colgan har ju skrivit några så det är ju mer än en att läsa. Du kan ju fortsätta om du vill :).

      Radera
  2. Sex and the city, såklart! Den hade jag glömt men den har ju en självklar plats på listan.
    Jenny Colgan, menar du The café by the sea? Hittade ingen bok av henne som heter The summer side cafe, så det blev cafe by the sea som hamnar på vår lista. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, jag tror den bytte namn efter jag läst den men så kan det vara.

      Radera