lördag 10 mars 2018

Olikhetsutmaningen: frihet och förtryck

enligt O är det denna utmaning denna vecka:

Idag är det Internationella kvinnodagen och veckans ordpar har inspirerats av det. Därmed inte sagt att dagens exempel ska handla om kvinnor. Orden frihet och förtryck är definitivt inga ord som bara kan kopplas till ett kön.

Bara kvinnliga författare idag och så får det vara den 8:e mars. Vilka kulturella verk förknippar du med ordparet frihet och förtryck?



För mig är förtryck så mycket. Det kan vara allt från att inte få säga något i sitt äktenskap till att leva i ett land där det inte är okej att tycka annorlunda. En bok som tog mig hårt i omläsningen var The handmaid's tale av Margaret Atwood. Jag läste den som tonåring men när jag läste om den förra året insåg jag hur skör vår frihet är. Hur lätt det är att hamna i ett förtryck. Boken fick mig att tänka på Boko Haram som kidnappar unga flickor. Jag kände att i en värld där många längtar efter sanna värderingar går det nog att tänka sig en viss mängd förtryck.

Jag känner frihet får bli Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren. Lilla Ronja som på något sätt struntar i sin far och ger sig ut för att hon vill leva sitt liv. Att vara fri att bestämma över sig själv är viktigt och jag håller med. Det borde vi uppmana alla flickor att göra tidigt i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar