tisdag 8 maj 2018

Kulturkollos tisdagsutmaning: Bra och dåliga grannar

Den här veckan är fokus på Kulturkollo grannar. Det är också veckans utmaning:
Fantastiska, trevliga grannar och sådana som gärna får flytta. I veckans utmaning vill jag att du presenterar en granne du väldigt gärna skulle vilja ha och en som du helst vill bo väldigt långt ifrån.

Själv hade jag gärna småpratat med någon trevlig författare som kulturkollofavoriterna Mhairi McFarlane och Kim Thúy, eller en fiktiv figur som Meredith Grey i Grey’s Anatomy. Däremot hade jag gärna sluppit vara i närheten av Robert Gustavsson (så sjukt intensiv och plump) och Newman i Seinfeld.

Vem är din favoritgranne? Vem slipper du helst småprata med vid brevlådan?

Som den fanatiska tittare av The Simpsons skulle jag nog säga att grannen Flanders är en gåva och en förbannelse. Han har ett stort tålamod men är otroligt religiös. En granne jag nog inte skulle vilja ha vissa dagar men andra vore kanon.

Nej, skämt åsido. Jag skulle vilja bo granne med Polly i Jenny Colgans lilla bageriserie. För att Polly bakar och jag gillar bröd och framförallt kakor. Det vore trevligt att bo granne med en person som brinner så hårt för mat.

En granne jag inte skulle vilja ha är Jeffery Dahmer, notorisk seriemördare, som dömdes till 957 år i fängelse men som avrättades av en medfånge. Min vän Dahmer är en serieroman och en film. Som sagt, förstå att ha den grannen. Det skulle krypa i mig på flera år efter åt.


2 kommentarer:

  1. bageriserien är mysig, mördare vill jag inte ha med att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mördare, nej tack. Usch för seriemördare också. Bageriserien var riktigt mysig.

      Radera