fredag 11 september 2009

Jag och kultur

Hmm, Kulturfyran har haft två veckor uppehåll. Det har inte varit meningen. Jag har jobbat en hel del och haft fullt upp.Men, låt oss köra igång en nu, rejält försenad.Jag tänkte att vi gärna får svara med bilder.
Jag tog häromdagen en bild på stolen bredvid min säng. Bilden, ni ser den överst i inlägget här, säger en del om mitt intresse för böcker, men samtidigt säger den en del om mitt förhållningssätt i livet. Att alltid ha för mycket eller väldigt mycket på gång.


1. Vem är du ur kultursynvinkel? Säg det gärna med en bild.


Jag tror att jag är allt. Jag tar till mig det mesta och ser nästan allt. Däremot är jag inte ett fan av dokumentärsåpaträsket så som Ensam mamma söker, men annars är jag ganska öppen för allt. Det här är jag



2. Vilken bok har senast påverkat dig starkt?


När jag var 11 eller 12 år läste jag Vibeke Olssons "Ulrike och kriget" som hon skrivit som tonåring. Det fick mig att börja läsa alla böcker som fanns om andra världskriget och som jag tror fick mig att bestämma mig för att bli lärare. Jag skrev mitt specialarbete om den här boken på gymnasiet där jag analyserade boken. Min svensklärare blev galen på mig för att jag inte kunde hitta på något annat. Jag blandade in allt jag visste och vände varenda mening i min tolkning. Jag vet inte om den var så bra men den gjorde mig passionerad.



3. Vilken bok har du senast lagt undan utan att läsa klart?


Får man svära i kyrkan? Jag klarade inte av Stieg Larsson. Det var något som gjorde mig så uttråkad av hans bok så jag pallade inte. Men man behöver inte gilla allt. Konstigt nog klarade jag av filmen.



4. Visa oss ett youtube-klipp eller bild, som gör dig glad.


Åh, fniss......



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar