fredag 30 juli 2010

Bokfrågornas ABC del 2

Veckans bokstav är B och det blev rätt många följdfrågor den här gången.

1. B som är böcker. Köper du mycket böcker? Nya eller begagnade? Eller brukar du kanske få dem eller låna dem? Är det vissa böcker som du måste äga?
Jag köper alldeles för mycket böcker. Räknar jag i mina bokhyllor är det nog numera fler olästa än lästa böcker. Jag köper begagnade böcker när det är en bok jag vill läsa men som inte nytrycks. Ibland sker detta när bibliotek har rensning, eller på ett bra antikvariat. Jag hittar ofta många Lagerlöf-böcker så. En del människor ger mig böcker och det är de som känner mig bäst. Jag läser gärna faktaböcker så jag brukar få det. Jag vill gärna äga böcker som jag tycker om eftersom jag kanske vill läsa om vid olika tidpunkter. När det gäller faktalitteratur vill jag gärna äga allt eftersom jag ofta kommenterar och använder dem i min undervisning. Jag läser helst om historia, religion och författarskap.

2. B-filmer är rätt kassa filmer. Berätta om en riktigt dålig bok som du läst.

När jag var ny som lärare älskade mina elever Gömda av Liza Marklund. Jag bestämde mig för att läsa den också. Åh, jag kan inte med denna bok. Jag läste mig igenom den och sedan diskuterade vi den intensivt men inte är den bra. Allt från handlingen, språket och upplägget gav mig kalla kårar. Det var sådan tvångsläsning. Mina elever läste den som om det var den enda bok som fanns. Numera är de flesta lite mer nyanserade och läser allt möjligt men visst kommer den tillbaka ibland. Kanske är det inte boken så mycket som Liza Marklunds sätt att skriva som stör mig.

3. A-laget är dessutom bättre än B-laget. Finns det mer eller mindre fin litteratur? Ge exempel på båda och förklara hur du tänker.

Ja, det finns mer eller mindre fin litteratur men jag tror att tanken om vad som är vad är i läsarens öga. Det du själv tycker om är fin litteratur medan det andra läser är mindre fin. Jag läser det mesta med en förkärlek för ryska, portugisiska och udda författare. Jag har läst Nobelpristagare och tycker att en del är bra, andra inte. Klassiska verk har också passerat mina ögon och en del författare har jag fastnat för medan andra var en pina att ta sig igenom. Jag läser också chick-lit och science fiction och en och annan udda deckare. Det är en salig blandning i min bokhylla och Hemingway får leva med att stå bredvid Keyes. Att det finns fin litteratur är väl den diskussion om en kanon ett bevis på. Jag undrar bara vem som bestämmer vad det är och när. Litteratur som beskriver och förklarar det mänskliga beteendet på ett bra och nytt sätt är det som i mina ögon är bra, oavsett vem som har skrivit det.

4. Läser du många biografier? Berätta om en favorit. Vems biografi vill du gärna läsa? Vems kan du vara utan? Vad tycker du om ”fejkbiografier” där verkligheten och det fiktiva blandas? Har du läst någon?

Jag har läst en och annan historisk biografi. En av mina favoriter är Bengt Liljegrens Adolf Hitler men också Nelson Mandelas Long walk to freedom - The autobiography of Nelson Mandela. Så en bra biografi kan vara upplyftande. Jag har en kollega som älskar biografier så det finns en stor källa till förslag. Jag skulle vilja läsa en biografi av Robert Hutchinson som heter Young Henry - The Rise of Henry VIII. Detta eftersom jag gillar Tudortiden och Henrik den åttonde är en av Englands intressantaste monarker. När det kommer till böcker som handlar om politiker, då framförallt svenska, har jag inga problem att hoppa och lämna kvar i affär eller bibliotek.

Joyce Carol Oates Blonde är bra, mycket bra. Jag läste den samtidigt som en elev som läser mycket mer numera. Det gör mig glad. Jag gillade den för att den visade på Monroes själ.

1 kommentar:

  1. Det är spännande att läsa det eleverna gillar. Läste Ego girl tillsammans med en elev för några år sedan. Kul att läsa samtidigt och diskutera under tiden och ett bra sätt att vägleda läsovana elever. Ingen höjdarbok dock. Vill verkligen läsa om och av Mandela, men jag tycker att memoarer brukar vara rätt svårlästa, ofta brister språket. Blonde älskade jag!!!

    SvaraRadera