tisdag 3 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 3

1. Hur skulle du definiera chick-lit? Vad är ditt förhållande till genren?

Chick-lit är lite som tantsnuskböckerna men för en yngre publik. Dessutom utspelar sig chick-lit lite mer i verkligheten. Det handlar ändå om kvinnor med en karriär och lite kärlekstrassel. Det är ofta skrivet med en komisk underton och böckerna får en att må bra. Jag läser gärna chick-lit som en variation från annat. Det är lite som att se en romantisk komedi då man sätter hjärnan på autopilot och trivs. Favoriten är nog Jane Green som jag gärna läser på både svenska och engelska. Boken om Jemima - Min smala lycka - är hysteriskt rolig. Vid Linnéuniversitetet så kunde man läsa en sommarkurs om just chick-lit. Det tycker jag är spännande.
http://lnu.se/utbildning/kurser/1li118


2. Berätta om en bok som innehåller en viktig ceremoni.

Jag tänkte ta en bok där en ceremoni fattas. Som tonåring läste jag Det går an av Almqvist och jag gillar att han som man valde ett kvinnligt perspektiv på äktenskap. Sara vill inte binda sig och bli hustru utan skaffa sig en karriär och klara sig själv. Däremot vill hon gärna ha kärlek i sitt liv men tycker inte att äktenskap är nödvändigt för det. Albert är lite mer traditionell och försöker fria till Sara. Det blir aldrig något giftermål så därför är detta en ceremoni, ett bröllop, som finns men ändå inte.

3. Förra veckan delades den spanskspråkiga världens mest prestigefulla litteraturpris Cervantespriset ut.Cervantes skrev om antihjälten Don Quijote. Vem är litteraturens största anti-hjälte enligt dig?

Det var svårt för det finns några att välja på men jag tror att mitt val faller på Yossarian i Moment 22 av Joseph Heller. Han är flygkapten under andra världskriget men vill inget hellre än att komma hem. Han utnyttjar situationen han är i men ingriper inte heller när något som är fel händer. Yossarian är som de flesta anti-hjältar en betraktare av livet men deltar inte så gärna.

4. Dela med dig av ett citat som på något sätt anknyter till böcker och författare!

"En av de bästa sakerna med böcker är att det ibland finns fantastiska bilder i dem", av George W. Bush. Jag hoppas att det är ett skämt men man vet aldrig när det gäller denna man.


1 kommentar:

  1. Gillar också Jane Green. Stackars W, han har det inte lätt. Han har säkert sagt det tyvärr, det kommer många grodor ur den mannens mun.

    Det går an är en favorit!

    SvaraRadera