tisdag 10 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 5

Dags för bokstav nummer 5 som är E. Nog är det lite klurigt att svara men kul att tänka litteratur.

1. En Evergreen är en sång som är tidlös och ständigt aktuell. Vilka böcker skulle du kategorisera som evergreens?

Jag skulle vilja säga att böcker som innehåller teman som är tidlös är evergreens. Det är de böcker som handlar om sorg, om kärlek, om död, om hat, om skuld och om kamp. Därför skulle jag vilja kalla Almqvists Det går an, Shakespeares Romeo och Julia, Astrid Lindgrens Bröderna Lejonhjärta, Karin Boyes dikter, Nils Frödings dikter, Vilhelm Mobergs Utvandarsvit och många fler som jag inte kommer på just nu för evergreens. Jag tror att böcker där möjligheten att känna igen sig finns alltid har möjligheten att överleva längre.

2. Vilka länder i Europa läser du flest böcker från? Finns det något land du aldrig läst en bok från?

Sverige, Storbritannien, Norge, Danmark, Ryssland och Tjeckien tror jag är de länder de flesta böcker i min bokhylla har sitt ursprung. Jag har aldrig läst en bok från Bulgarien tror jag. Annars försöker jag att hitta nya bekantskaper.

3. Vilka är dina europeiska favoritförfattare?

Jag gillar António Lobo Antunes, Karin Fossum, Nick Hornby, Jane Austen, Selma Lagerlöf, Fjodor Dostojevskij, Leo Tolstoj, Hanne-Vibeke Holst och många fler. Önskar att jag läst fler italienska och kanske spanska författare.

4. Jag har just varit i Egypten. Berätta om en bok som har anknytning dit.

Jag gillar Nawal El Saadawi som skriver om kvinnors situation i Egypten. Hennes böcker är mycket kritiska mot ett dominant manssamhälle.


1 kommentar:

  1. Jag skulle också vilja läsa mer från Spanien och Italien. Det är lätt att ta de gamla vanliga, men jag tycker att jag breddat min läsning en hel del genom bloggen.

    SvaraRadera