tisdag 24 augusti 2010

Bokfrågornas ABC del 8

Veckans bokstav är H.

Vilken huvudperson i en bok tycker du mest om?

Jag tycker mycket om Emma Woodhouse. Hon är så härlig i sin vilja att göra gott och så liten när det inte blir som hon har tänkt sig. Sedan är hon den första Austenkvinna jag mötte som fjortonåring. Kanske kände jag igen mig lite i henne som ung. Emma tror sig ju veta lite mer än alla andra och vilken tonåring tror inte det ;-).

Vem är den ultimata hjälten i böckernas värld?

Ja, men det var svårt att välja här. Ska det vara en stark man eller en man som är trofast och sann mot sina ideal? En måste vara Odysseus som är lite både och. Men jag vill också lyfta Levin, ur Anna Karenina, som älskar Kitty av hela sitt hjärta och vill så gärna vara henne värdig. Han är den trofaste hjälten som man kan lita på.

Och den ultimata hjältinnan?

Åh, jag gillar Jo i Unga kvinnor som är precis så modig och banbrytande som jag själv önskar att jag var. Hon vill så gärna vara fri och lyckas väl till slut.


Vilken är den bästa historiska roman du läst?


Svärdet och spiran av Ken Follett är en av de mest välgjorda historiska romaner som skrivits. Jag kom över den för nästan 18 år sedan och läste den mitt i sommaren över två dagar. Jag sommarjobbade då så att jag lyckades är mig fortfarande en gåta. Det är en bok som kräver att man har en rollista med människor så att man kan hänga med. Men den är bra. Mycket bra om jag inte minns helt fel.

1 kommentar:

  1. En Emma till, ja hon är bra hon. Svärdet och spiran har jag inte läst, men många verkar tycka väldigt mycket om den.

    SvaraRadera