fredag 3 september 2010

Bokgeografi Irland

Eftersom jag inte kan låta bli att tänka böcker, även om jag inte läser så många just nu måste jag göra denna utmaning. Jag önskar att vi hade 1500 poäng svenska på gymnasiet, bara för att göra folk av våra elever ;-).

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig på Irland eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Jag gick i en riktig läsnördig klass på gymnasiet. Där så läste vi ganska så många klassiker och en av dem av Oscar Wildes Dorian Grays porträtt. Även om boken utspelar sig i England så är Wilde från Dublin. Det är en grym bok om just skönhet och ytlighet men också grymhet. Gray åldras inte men det gör hans porträtt på ett ohyggligt sätt. Jag gillar Wilde och har läst att det finns en film. Den kanske jag borde leta på.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Irland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

John Steinbeck som skrivit många av mina favoritböcker, däribland Möss och människor. Han har irländska förfäder och på så sätt anknytning till landet. Han är en fascinerande man som skrev säker realism. Han berättade mycket om människor mycket väl och i bland lite roligt. Steinbeck är min systers favoritförfattare och hon läser om hans The Red Pony varje år.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Irland, som du inte läst, men är nyfiken på.

Jag fick en bok av mina elever när de varit på Irland och gjort sin APU. Det var Walk the Blue Fields av Clarie Keegan. De hade blivit rekommenderade att köpa den till mig av skolans lärare i språk. Jag hoppas den är bra. Jag tror att det är en novellsamling.

2 kommentarer:

  1. Dorian Greys porträtt är den enda Wilde jag läst, men den tyckte jag mycket om. Har inte läst mer än ett par av Steinbeck heller. Lässemester med full betalning vore något!

    SvaraRadera
  2. Oja, gärna flera år. Kanske som fortbildning.

    SvaraRadera