onsdag 8 september 2010

Bokgeografi Island

Anhalt Island, ett spännande land. Där har mina elever varit på praktik. Jag fick en nyutgåva av Njals saga, på isländska. Hmmm, kanske inte så lätt att läsa ;-).

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig på Island eller är skriven av en författare med anknytning dit.

Den senaste jag läste var faktiskt Gunnlaug Ormstungas saga den lättlästa versionen med mina elever. Vi köpte in ett tjog för några år sedan och vi läste dem i våras när det var dags för medeltiden. Jag läste högt och som vanligt var det både positiva och negativa kommenterar från eleverna. Sagan är typiskt isländsk och handlar om Gunnlaug som lämnar och tar arbete hos en rik man redan i unga år. I dennes hem finns en ung kvinna som lovas till Gunnlaug. Han ger sig ut på en resa till Norge, England och Sverige. Han är borta i fyra år och då har Helga blivit bortgift med en annan. Gunnlaug utmanar hennes man på holmgång och efter mycket om och men avlider Gunnlaug, trots att han besegrade sin fiende.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Island. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.

Det finns en författare som heter Thor Vilhjálmsson som skrivit Gråmossan glöder. Den utspelar sig på ett historisk Island. Han är nog mest känd för denna bok. Han har fått Nordiska rådets litteraturpris. Denna bok fick jag av min mormor för 20 år sedan. Den enda jag läst av honom. Han är 85 år i år och har några fler böcker översatta till svenska.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Island, som du inte läst, men är nyfiken på.

Det känns som om Halldór Laxness Salka Valka är något man borde läsa. Kanske intresserar den mig bara för att man borde ha läst dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar