tisdag 5 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 16

Bokstaven P är veckans bokstav och snart är det älgjakt i trakten. Som en upplysning.


Pseudonymer används ibland av författare. Vad tycker du om det? Vilken pseudonym skulle du rekommendera oss att läsa?

Jag kan tycka att det är lite konstigt. Är man inte stolt över vad man skrivit eller vad är det som gör att man gömmer sig? Jag förstår människor som lever under situationer där det handlar om hot i fall boken blir publicerad i rätt namn. Jag förstår även kvinnor som skrev under mansnamn förr i tiden.

 Däremot kan jag inte komma på någon pesudonym jag kan rekommendera. Jag får hoppa den.


Vem är din favoritpappa i litteraturens värld?

Jag måste säga Mumminpappan. Han som går och känner sig onödig. Stackars Mumminpappa som inte heller för göra det han vill. 


Popularitet vs. kvalitet. Vad har du för åsikter om detta dilemma?

Det är svårt men ibland har jag problem när böcker blir för populära.  Jag har fortfarande inte läst Stieg Larsson t.ex och kommer kanske inte att göra det heller. En populär bok måste tilltala mig precis som en kvalitébok behöver göra. Det är egentligen ingen skillnad. Om boken inte får mig att vilja läsa kan resten av världen älska den. Men det är jag. Sedan kan jag tycka att böcker har en tendens att bli så otroligt populära. En del människor blir nog mer lockade av att många har läst samma bok. Jag önskar kanske att läsare mer hittade böcker som tilltalade dem själva.



Pocket eller inbunden?

Helst vill jag ha en inbunden bok. Kanske är det för att jag vill känna tyngden i boken jag läser. Sedan tycker jag att boken håller bättre. Jag läser pocket också och ibland vill jag bara läsa en bok och kanske inte behålla den. Då är pocket ett bra alternativ.

2 kommentarer:

  1. Muminpappan, han är söt han! Jag gillar att läsa pocketböcker, men det finns så väldigt många riktigt fina inbundna böcker. Jag stod länge och klappade på de fina penguinklassikerna med tygomslag på mässan, men de var alldeles för dyra.

    SvaraRadera
  2. Finheten och hållbarheten är ju helt klart den inbundna bokens främsta egenskaper. Men de är ju så bökiga att ha med sig. Och tunga och klumpiga att läsa.

    SvaraRadera