tisdag 19 oktober 2010

Bokfrågornas ABC del 18

R som i rättegångar, romantik, religion och roligheter.

1. Har du läst någon bok som kretsar kring en rättegång? 

Ja, det måste vara Högläsaren av Bernhard Schlink där Michael under sin juridikutbildning får närvara vid en rättegång mot nazister. Där i salen känner han igen Hanna kvinnan som han hade en kärleksaffär med som ung. Visserligen är det inte bara om rättegången men den är katalysatorn på något sätt.

2. Har du någon romantisk favoritbok?

Okej, hur boring får man vara? Jag måste säga Jane Austen men vilken, tja jag gillar Övertalning för att det är en lite äldre romans.


3. Religion påverkar oss antingen vi är troende eller inte. Berätta om en bok där religionen har betydelse?

Det måste vara Påven Johanna. Den är skriven av Donna Woolfolk Cross och handlar om Johanna som utger sig för att vara katolsk präst och som på så sätt kan studera och delta i diskussioner. Så småningom blir hon vald till påve. Men jag gillar ju historisk litteratur.

4. Slutligen vill jag att du berättar om en riktigt rolig bok!


Jag skrattade mig halvt fördärvad när jag läste Jane Greens Min smala lycka. Det är nog en av de roligaste böckerna jag läst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar