torsdag 21 oktober 2010

Bokgeografi Japan

Veckans stopp blir i den uppåtgående solens land, Japan.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Japan eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Jag läste Manga med en elev för några år sedan. Om jag läste fem skulle hon läsa tio. Idag plöjer hon all litteratur, men helst Manga. Bokserien heter Emma, som jag tänkte tipsa om, och utspelar sig på 1800-talet och i England. Emma arbetar som piga när hon en dag träffar William som blir kär i henne. Hon flyr och det är vad serien handlar om. Den är gjord av Kaoru Mori.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Japan. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Kenzaburo Oe fick Nobelpriset i litteratur 1994. Han publicerade sin första bok på 1950-talet men det är inte mycket som finns utgivet på svenska. Jag kom i kontakt med honom när jag läste hans novellsamling Det visa regnträdet. Det är bara sex noveller men det räcker. De är annorlunda precis som författaren. Det jag kommer ihåg mest från utdelningen det året är de intervjuer Oe gjorde där han har med sig sin hjärnskadade son. Det var därför jag läste novellerna eftersom han har påverkats mycket av sin sons födelse.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Japan, som du inte läst, men är nyfiken på.
Ja, efter att ha surfat i bokbloggssverige och en och annan utlandsblogg så antar jag att Kafka på stranden av Haruki Murakami är värd att läsa så det får bli min nyfikenbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar