torsdag 14 oktober 2010

Musik och litteratur del två

Veckans Musikval
Den här veckan väljer jag att skriva om en låt av en grupp som var helt nydanande i sin musikgenre. Den låt jag har valt den här veckan är ”We are the Robots” med Kraftwerk.  Kraftwerk är från Tyskland och har hållt på sen 70-talet och hade sin största tid under början av 80-talet. Man kan katorgorisera deras musik som electrosynthindustrial musik.

Vad svårt. Men jag har några tankar. Den förste jag tänker på är Vladimir Majakovskij. Han var futurist och kanske skulle tycka om detta metalliska sound. I alla fall kan han nog gilla att det är annorlunda. Den andra jag tänker på är Jag, robot av Isaac Asimov. Boken handlar om allt från borgmästare som anklagas för att vara robotar till barn som saknar sin barnskötarrobot. Robotar som vill mer. Sedan kommer en självklar bok, Brave New World av Aldous Huxley. Ett samhälle där alla producerar och utgår från Henry Ford-tid måste väl passa till Kraftwerk. Det finns mer tankar i min hjärna men jag stannar där. Det ska ju inte blir det längsta inlägg i världshistorien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar