torsdag 11 november 2010

Bokfrågornas ABC del 21

Bokstaven U gäller den här veckan.

1. Vilken ungdomsbok skulle du rekommendera till vuxna läsare?
Åh, vad svårt. Mina elever brukar tycka att jag har för gammal smak när vi läser böcker. Men några ska jag nog kunna skaka fram. Därför så tänkte jag på Tyll, svett och frusna själar av Jurij Korotkov. Boken handlar om Julka somi åtta år har tränat för att bli ballerina. Vi har läst den i historia för att visa på den besatthet som ändå fanns i det sovjetiska systemet och vad som händer med barn när man tvingar dem till saker.

2. Finns det några böcker som du undviker?
Jag undviker böcker som alla älskar att läsa. Det kan låta lite konstigt men jag har inte läst Damernas detektivbyrå eller någon Marklunddeckare eller någon hypad bok. Det gör mig ofta lite stirrig när så många människor älskar samma bok. Jag letar hellre själv i mina bokhyllor.

3. Berätta om en riktigt underhållande bok!
Åh, vad svårt. Jag kommer först att tänka på Filmstjärnor dör inte i Liverpool av Peter Turner. Den handlar om Peter som träffar en döende Gloria Grahame i sin hemstad. Det är förvirring och knäppa händelser. Detta har hänt Peter på riktigt om jag inte minns fel. Den här läste jag på gymnasiet och jag var nog den ende som tyckte den var kul.

4. Och slutligen vill jag att du tipsar om en bok som är alldeles underbar!
Jag tycker så många böcker är underbara. Hur ska man välja blanda dessa? Så, en underbar bok. Jag tycker att, nu tänker jag ta en gamla goding, Stolthet och fördom av Jane Austen är en underbar bok. Jag gillar alla personerna och framförallt mrs. Bennet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar