lördag 15 januari 2011

Bokgeografi Tyskland

Jag började läsa litteraturvetenskap C och för att slippa en lärare tog jag mig igenom 1900-talets tyska författare. Inget jag minns med glädje.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Tyskland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
På västfronten intet nytt av Erich Maria Remarque utspelar sig i skyttegravarna under första världskriget. Det är berättat ur en 19-årings synvinkel och hur desillusionerad han så småningom blir.

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Tyskland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val?

Thomas Mann, föddes Lübeck och fick Nobelpriset i litteratur 1929. Han skriver ofta ned allegorier och har också skrivit mastiga familjeskildringar. Några av hans mest kända böcker är Huset Buddenbrook och  Döden i Venedig.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Tyskland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Cornelia Funke har skrivit en triologi som heter Bläckhjärta, Bläckmagi och Bläckdöd som handlar om Meggie som kan läsa in människor i böcker men också läsa ut karaktärer. Det är visserligen ungdomsböcker men jag tror att det kan vara något som passar mina fantastyläsare i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar