onsdag 26 januari 2011

Lyckan är en sällsam fågel

Anna Gavalda har skrivit en hel del böcker. Några har dessutom blivit film. Men jag tror inte denna bok har blivit film. Jag har googlat loss en del men inte hittat något. Snart blir det nog en film.

Vi läsare får träffa en arkitekt, Charles som lever i ett ganska så sorgligt äktenskap med Laurence och styvdotter Matilde. De bor i Paris och Charles reser en del till andra länder för att arbeta. Han har en familj där han egentligen bara känner sig när sin yngre syster Claire. Livet går sin gilla gång. Charles är inte en överlycklig människa men det är väl okej.

En dag får han ett brev med budskapet att Anouk har avlidit och det är Alexis som skrivit under. Ett kort konstaterande. Detta sätter igång minnen och tankar i Charles liv. Han går egentligen in i en existenstiell kris. Han börjar undersöka vad som hänt denna kvinna som en gång stod honom nära. Charles börjar minnas och träffar människor som minns Anouk på sitt sätt.

Han bestämmer sig, efter att ha brutit ihop på en resa till New York, för att träffa hennes son, Alexis. Pojken som var hans barndomskamrat, som tog hand om sin mamma, som älskade lilla Claire, som spelade musik och som knarkade sig igenom ungdomen. Charles finne en gift och helt förändrad Alexis långt bort från Paris. En son som sedan länge har övergivit sin mor. Detta möte leder Charles till ett annat mer avgörande möte. Det med Kate.

Kate är kvinnan som bor ute på en stor gård med barn och massor av djur. Kate är kvinnan som fascinerar Charles. Kate är kvinnan som sitter en hel natt och berättar om sitt liv.

Så, jag vet inte om jag gillar hela boken. Jag gillar inte den här långa berättelsen om hur jobbigt Kate har haft det. Jag tycker att Anouk - Charles-spåret hade varit intressantare. Vad hände egentligen mellan dem? Hallå, snacka om förbjuden kärlek eller passion. Varför inte mer?

 Men, det är en helt okej bok att läsa. Jag har lyssnat på den och jag gillar Anders Ekborg. Han känns lite småmysig att lyssna på i bilen på väg till och från jobbet.

Plus med boken - jag gillar faktiskt Charles och tycker att han skulle kunna få bli galnare.

Minus med boken - lite dravel ibland. Bla, bla, bla om hundar, lamor, flygplatser och så vidare.

Intressant med boken - tja, den gör mig arg i bland, det bevisar att jag i alla fall hängt med lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar