lördag 19 februari 2011

Bokgeografi Sydafrika

Här sitter jag och knåpar på ett seminarieinlägg om Coetzee och hur Sydafrika ser annorlunda ut efter apartheid och hur detta porträtteras i litteraturen. Vilket sammanträffande.

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig i Sydafrika eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Nadine Gordimer skrev The Conservationist på 1970-talet och på 1990-talet läste fröken C denna på gymnasiet på engelskan. Vår lärare tyckte att man lärde sig språket bäst genom att läsa. Så sant kan fröken C säga 17 år senare. Den handlar om en man som hittar en kropp på sin tomt en dag och börjar tänka igenom sitt liv. Den utspelar sig i en tid då apartheid nästan håller på att falla samman sakta men säkert. Jag har skrivit om denna bok förr men den är bra och den var underbar när jag var radikal tonåring alldeles när apartheid verkligen föll. 

2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Sydafrika. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
André Brink har skrivit böcker sedan 1960-talet och håller fortfarande på. Han bor i Kapstaden och skriver på både engelska och afrikaans. Brink är också känd för att länge kritiserat apartheid. Jag kom i kontakt med honom när jag läste litteraturvetenskap för 14 år sedan. Den bok jag minns bäst just nu är En torr vit årstid.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Sydafrika, som du inte läst, men är nyfiken på.
Kgebetli Moeles roman Room 207  som utspelar sig i Hillbrow, Johannesburg. Har rekommenderas i P1:s Biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar