lördag 14 maj 2011

Bokalfabet 2.0 F


1. Vi börjar som vanligt med 5 ord som denna vecka ganska naturligt börjar på F. Koppla de fem orden till en eller fler boktitlar. Använd alla ord, eller dem du känner för. Boktipsen är prioritet nummer 1.
filosofera
frustration
frukt
finsmakare
fri

Den första får bli fortsättningen på Alexander McCall Smiths Filosofiska söndagsklubben. Den heter Kärlek, vänskap och choklad. Det handlar om Isabel Dalhousie som har en  klubb som träffas och pratar om lika saker. I denna bok handlar det om en hjärttransplantation och en och annan moralisk diskussion. I denna bok slänger jag in filosofera, finsmakare och fri.

Den andra boken var svårt att klura ut. Frustration och frukt i samma bok. Hmm.......Nej, jag kör på en klassiker som jag försöker få en elev att läsa, Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson. Det är arbetarkvinnans frustration i fokus. Som arbetardotter är det en bit historia. Det är farmor, mormor och alla kvinnor före dem man läser om.

2. Som vanligt vill jag att du presenterar en litterär karaktär. Idag med för- eller efternamn på F.
Nej, nu stod det allt bra still. Jag kommer bara på Franky eller Freaky ska vi kanske kalla henne. Det är en ung tjej som lever i en familj med ganska stora problem.  En dag flyttar hennes mamma ut och till en liten stuga för att måla. Boken heter Freaky green eyes och är skriven av Joyce Carol Oates. Jag har samläst den med engelskan. Det fungerade bara bra. Vi körde läslogg på svenska och engelska. På svenska blev det analyserande frågor och på engelska så visade eleverna upp att de förstod boken och diskuterade karaktärerna.

3. Jag är lite av en frankofil när det kommer till böcker och filmer, trots att jag inte kan ett år franska. Vilket är ditt litterära favoritland och din litterära favoritplats?
Landet får bli Ryssland. Det har varit en passion hos mig sedan jag läste Gogol på högstadiet. Det är något torrt och byråkratiskt över böckerna som säger en hel del om den ryska själen som tilltalar mig.

Min litterära favoritplats var så svår att komma på innan det slog mig att jag gillar tanken på Nangijala som en sorts himmel så det får bli det. Annars borde det nog vara England och kanske området kring London men nu kör jag på en fantasivärld istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar