söndag 29 maj 2011

Bokgeografi New Zeeland

1. Berätta om en bok du läst som utspelar sig på Nya Zeeland eller är skriven av en författare med anknytning dit.
Witi Ihimaera har skrivit The Whale Rider som senare också filmatiserats. Det handlar om en 12 årig maoritjej som vill bli ledare för sin stam men motarbetas av de flesta. En bra bok och en bra film.


2. Berätta om en författare som på något sätt har anknytning till Nya Zeeland. Var så långsökt som du vill, men motivera gärna ditt val.
Joy Cowley har varit nominerad till Astrid Lindgrens minnespris men har inte fått det. Hon är barnboksförfattare men skriver för tonåringar och vuxna. Hon har skrivit sedan mitten av 1950-talet på ett eller annat sätt. Jag har aldrig läst henne men eftersom en av mina elever har en mamma från Nya Zeeland har det blivit så att en och annan bok har lästs i skolan och skrivits om och kanske till och med diskuterats med sin lärare.

3. Berätta om en bok av en författare som anknyter till Nya Zeeland, som du inte läst, men är nyfiken på.
Det får bli Master Pip av Lloyd Jones som jag fick av en arbetskamrat för något år sedan. Han är lärare i engelska och rensade ut sitt hemmabibliotek så då fick jag den. Den skulle passa mig antagligen. 

1 kommentar:

  1. Åh The Whalerider vill jag både läsa och se, hade helt glömt bort den. Jag tyckte mycket om Mister Pip, läs den!

    SvaraRadera