tisdag 21 juni 2011

Bokalfabet 2.0 K



De fem ord du ska associera till boktitlar är dock några andra:
Katt
Krig
Konstnär
Krävande
Kalabalik 


Kalabalik på jobbet får Sara att hamna i ett krävande krig letandes efter Magnus Banér. Allt detta sker i Johanne Hildebrandts Älskade krig

Katt får väl bli en bok jag har gett bort men inte läst som heter Frankensteins katt av Mikael Engström. Jag hoppas den är bra.


Konstnär finns det så många böcker om men jag kom knappt på en. Men det måste bli I Goyas tecken av Torbjörn Säfve. Den kanske är lite väl illustrativ när det gäller sex ibland men helt okej.




Del två handlar som vanligt om att presentera en karaktär med för- och/eller efternamn på veckans bokstav som vi nu vet är K.

Jag läser just nu Utvandrarserien av Moberg så det får bli Karl-Oskar och Kristina Nilsson från Ljuder i Småland som har en dröm. En dröm om ett bättre liv för dem och deras barn. Det handlar om hur han arbetar och lär sig leva i det nya landet och hon är lite mera rädd. De kompletterar varandra och de behöver varandra. Därför blir K två.


Vem är din största litterära gud?
Häpp, vad svårt. Det känns som det kan vara vem som helst men så jag har tänkt en del på denna fråga så det får bli Joyce Carol Oates. Hon är en allsidig författare som även skriver bra för yngre läsare. Oates for Noble prize 2011. Englund frågar aldrig mig, vad konstigt.


Vilken favoritförfattare finns kvar sedan barndomen?
Selma Lagerlöf läste jag som tolvåring och förstod inte varför alla älskade henne. Det förstår jag fortfarande inte. Farfar läste hennes noveller när jag var yngre. Selma är en berättare och Bortbytingen är en klassiker som mina elever ofta får diskutera innan vi går vidare till Söderberg, Strindberg och Hemingways noveller.


Vilken författare får all din kärlek just nu?
Läste om Emma Hambergs Linas kvällsbok för ett tag sedan. Hon skriver så roligt att jag skrattar högt. Så just nu för att hon får mig glad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar