tisdag 21 februari 2012

Bokalfabet 2.0 V







1. Ord på V som du ska koppla ihop med 1-5 boktitlar. Associera hur fritt som helst!
Välkomnande
Vinnare
Våldsam
Vacker
Violin

Violinspelande och våldsam vacker är Jane Smart i John Updikes Häxorna i Eastwick. Boken är något annorlunda än filmen men violinen finns om jag minns rätt med i båda.

Välkomnande eller vad man ska kalla det är väl skylten som möter Dante innan han går in i helvetet. Den gudomliga komedin är nog en bok man läser delar eller citat av. Inte hela mer än en gång i alla fall. 

Våldsam tyckte jag Hypnotisören och framförallt uppföljaren Paganinikontraktet var. Lars Kepler känner tydligen för att chocka sina läsare. Det kändes onödigt.


Vinnare får bli en författare och inte så mycket en bok. Selma Lagerlöf var den första kvinnan som fick Nobels litteraturpris och den som vinner Astrid Lindgrens minnespris vinner otroligt mycket pengar. Min logik - man kan vinna pengar på sitt språk och konst att berätta. Sug på den kära elever ;-).

2. Nu ska du presentera en bokkaraktär med för- eller efternamn på V.

Familjen Dursley kommer aldrig att gå till världshistorien som sympatiska och framförallt inte morbror Vernon. Han hatar verkligen sin frus systerson och har gjort Harrys liv till ett rent helvete. Som tur är så behöver Harry inte ha så mycket med Dursleys att göra när han blir myndig.

3. Vardagsrealism brukar lite elakt kallas diskbänksrealism, men jag vill ändå att du tipsar om en bok som du tycker skildrar vardagen på ett bra sätt, eller kanske en som inte lyckas alls.

Det kanske inte stämmer men i min hjärna blir Johanna Tyhdells Det fattas en tärning vardagsrealism för tonåringar. Jag kan känna igen mina elever i Puck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar