onsdag 29 februari 2012

Bokalfabet 2.0 Z

Först fem ord på Z. Koppla dessa framkrystade ord till en, två eller kanske fem boktitlar:
Zygot
Zen
Zoo
Zooma
Zenit

Zen och Zygot förekommer i Ben Eltons Fruktlösa försök. Paret i boken kan inte bli gravida och försöker med än det ena, än det andra. Till slut skriver mannen ett manus på deras försök, och det blir film. Bra för hans karriär men mindre bra för förhållandet.

Zooma gör man med en kamera och det är också vad en av årets bokreaböcker handlar om. Hitler hade en egen fotograf som hette Walter Frentz. Om honom finns det en hel biografi som jag inte läst men skulle vilja.

Zenit är när solen som allra högst. En bok som handlar om värme och även om ett zoo är Det brinner på zoo av Filippa Widlund. När någon var liten så fick han denna. Han älskade den och sov med den en tid. Nu är lillkillen lite större och ber mamma läsa annat men jag antar att det var en bra bok.

Sedan vill jag att du presenterar en karaktär med Z i inledningen av för- eller efternamnet, eller mitt i om det funkar bättre. Det är inte så himla petigt.

Zaphod Beeblebrox är en ganska speciell man. Han är ex-president men avsatt. Numera tar han sig runt galaxen när han träffar Ford och Arthur. Zaphod är lite av en sol-och-vårare, conman och tja, välj. Hans familjeband kräver nästan en helt egen bok om jag minns rätt. Var man träffar detta charmtroll? Hos herr Adams och hans bok HHGTTG.

Och slutligen till veckans fråga som handlar om en väldigt speciell zon, nämligen din bekvämlighetszon när det kommer till läsning. Hur ser den ut? Hur ofta tar du dig utanför den? Hur brukar resultatet bli då? När hände det senast?

Min bekvämlighetszon gillar inte BOATS. Jag läser dem nästan aldrig och att försöka gör mig nästan lite stirrig. Orsaken är inte att jag är okänslig, orsaken är att jag tycker att det inte har med mig att göra. Jag har läst några som mest gjort mig arg. Jag blir utmanad av elever ibland men sedan så går det över. Jag läser och vi diskuterar. Det är bäst. Jag kan inte förhålla mig till människor som behöver offentlig terapi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar