torsdag 2 februari 2012

Yacoubians hus

Alaa Al-Aswany har skrivit Yacoubians hus. Det är ett hyreshus som befinner sig i Kario och i detta hus bor en samling udda människor. I ett land som Egypten där religionen och den statliga korruptionen ändå är relativt stor så lever dessa människor på det sätt de vill.

Det är den äldre mannen som njuter av livets goda som en dag stöter på en ung kvinna i huset. Mötet dem emellan blir allt annat än vad de tänkt sig. Här bodde också en man som drömde om att bli polis men kan inte komma in på grund av faderns ställning. Eller den baksluge skräddaren som vill ha makt eller den homosexuelle mannen som ger sin älskare arbete i närheten. Dessutom får vi inte glömma kvinnan som är andra hustru åt en gangsterliknande karaktär och andra personer som jag inte riktigt kommer ihåg.

Alaa Al-Aswany har skrivit en mustig berättelse om de människor som samlas under samma tak. Den suger tag i dig som läsare och som ger en annan bild av Egypten. Eftersom han själv är från Egypten så kan han skriva om den sadistiska polisen och om kvinnor som säljer sina kroppar för pengar och det blir samtidigt inte allt för nedlåtande.

Per Myrberg läser denna bok och gör så med den äran. Han har en bra röst och det fungerar med denna roman.

Bra med boken - jag gillade så många karaktärer som var lite smågulliga.

Mindre bra med boken - jag hade önskat att alla i början fått mer utrymme sedan.

Intressant med boken - jag är glad att jag lyssnade och inte läste. Jag tror att det gjorde en liten positiv skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar