onsdag 7 mars 2012

Bokalfabetet 2.0 Ä


Bokstaven Ä idag, som i…
Äpple
Ärlig
Äventyrlig
Äcklig
Äktenskap

Lite äcklig men äventyrlig är Mikael Niemis Populärmusik från Vittula. Den är också en ärlig beskrivning av två pojkars vänskap.

Äpple förekommer på många ställen men har en betydelse i DanBrowns DaVinci-koden.

Äktenskap förekommer ofta men alla är inte bra eller ens lyckliga. Ett mer eller mindre mittemellan är Bellas i En annan del av Bromma. Martina Haag låter sin karaktär vara lika ologisk som alltid.

Och en karaktär med för- eller efternamn på Ä. Det känns spontant lite lurigt måste jag säga.

Den enda jag kommer på är Älskade av Toni Morrison. En ganska så speciell bok. Filmen minst lika speciell.

Äntligen!, utropade Gert Fylking när Horace Engdahl och senare Peter Englund avslöjade nobelpristagen i Börshuset. Vilken nobelpristagare skulle få dig att brista ut i ett rungande Äntligen? Har det kanske redan hänt?

Tomas Tranströmmers pris var väl ett äntligen av stora mått. Jag tänker mig också brista ut i det när Oates vinner. Men det tror jag inte kommer att ske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar