onsdag 18 april 2012

1980-tal i Skottland

Det finns två Paddy i denna bok. Den ene är en gammal landsförrädare som döms för mord han inte är skyldig till. Den andra är en ung tjej som vill bli journalist. Båda är ganska fattiga skottar av irländskt ursprung. Men där slutar nog likheterna.

Paddy är springflicka på The Daily News och avundas Heather Allan som är lite mer ambitiös. Så händer det att en pojke försvinner och hittas senare död. Paddy inser att hennes fästman är släkt med en av de skyldiga och när hon försöker berätta detta för honom tror han inte på Paddy och det leder till en extrem tillvaro för henne.

Men Paddy ger sig inte. Hon är övertygad att det inte är de misstänkta mördarna som är skyldiga. Detta gör att hon så småningom kommer i kontakt med den riktiga mördaren utan att veta om det.

Jag gillar Paddy som tuff ung tjej. Jag gillar inte denna besatthet av Paddy - den gamle kåkfararen. Det känns lite som om det är för böcker senare men jag vet inte jag. Det finns väl få likheter mellan denna tjej och den man som sålde hemligheter till Sovjet. Men Mina har säkert en poäng. Det finns tre böcker totalt om Paddy vilket gör att det hela kanske avslöjar sig senare.

Anna Maria Käll läser Minas bok och det gör hon bra. Det känns rätt med kvinnlig uppläsare och det blir aldrig  sorgligt eller känns fel. Det som jag gillade med denna bok var att det handlade om en så ung tjej som lever i en tid då Storbritannien formades om. Hon tror inte på Gud trots att hon är katolik. Hon vill inte gifta sig fast det är vad man gör. Hon är lite karriärslysten och hon är framför allt klumpig.

Mordgåtan då? Nja, den är lite klurig men så småningom slår polletten ned och det var ganska sent i boken. Det ger jag som bra betyg. Kanske lite trevlig läsning i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar