torsdag 14 juni 2012

Tillsammans är man mindre ensam

Det är inte lätt att heta Camille och bo i ett kyffe i Paris. Trots begåvning städar hon och äter mindre än stadens kända fotomodeller. En dag börjar hon prata med en granne, Philibert, som bor i en imponerande våning. Hans inneboende Frank är däremot bara ett otyg i Camilles ögon.

Omständigheter gör att denna trio bor och börjar trivas ihop. Camille är en viljestark tjej och får ofta sin vilja igenom. Hon vill ta hand om Franks sjuka mormor Paulette. En kväll flyttar hon in och Camille och Paulette blir goda vänner.

Åh, vad jag vill gilla den här boken. Men jag blir bara jaha, vad var all uppståndelse om? Den har legat hemma i min lyssnahög länge, länge. Jag tycker att det är en bra berättad historia men jag blir också trött på att det måste vara så svårt att vara människa. Att det är en särling man ska vara för att leva livet.

Det som är bra är Eva Röses tolkning. Den gör läsupplevelsen annorlunda. Men annars är detta inget för mig. Jag har läst två Gavalda och sorry Anna. Du är inte min tekopp om man säger så. För den som gillar relationsdrama och karaktärer som lär sig leva är detta en toppenbok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar