måndag 10 september 2012

8 mile



Det måste vara skit att bo i Detriot. Det är knappt att staden går att stava till. Jag har släktingar som bor i en bättre förort och 8 mile är verkligen skillnaden mellan att bo bra och att bo mindre bra. Eminem är väl från Detriot om jag inte minns fel.

Detta är berättelsen om Rabbit. En kille som vill rappa sig ur slummen. Han är lite osäker just i själva rappandet. Inte så att han är dålig. Jag tror mer det handlar om att han inte vill sumpa den chans han kanske har. Han har just dumpat tjejen, flyttat hem, träffat en tjej som vill att han ska lyckas så hon kan bli känd, och sett polaren skjuta sig i pungen.

Hans jobb är skit och morsans nya kille är ett svin. Fy för detta USA. Det är skitit och svårt att tänka sig att det är samma land där människor bor i villor värda miljoner. Den amerikanska drömmen. Jo, jag tackar jag.

Men se denna film. Curtis Hanson, en otroligt vit snubbe, har lyckats skildra något mörkt och långt nere.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar