tisdag 19 mars 2013

Crash



Det är kväll i Los Angeles och en grupp människor är på väg. Hem eller från hemmet. Deras öden drabbar samman och det gör allt ödesdigert för dem. En kvinna blir sexuellt utnyttjad, ett par blir rånade och några poliser befinner sig mitt i allt. Sedan får vi följa dessa människor när deras vägar blandas och korsas och blir gemensamma. Det är väl därför den heter Crash.

Jag är kluven till denna film. De hatar verkligen alla som inte är som de själva. Är man vit hatar man allt. Är man svart hatar man också. Det finns ingen identitet utan allt är hudfärg. Det kan vara sant men det känns överdrivet. Hudfärg har väl egentligen inget med hur man är som människa? Eller? Jag har kollegor som ser denna film med eleverna men diskuterar inte att detta är vanligt. Men hela tiden verkar så konstigt. Vem har inte fördomar?  Jag har det också men jag tänker inte hela tiden på att människor är så eller så på grund av deras hudfärg. Sedan förstår jag att det kan vara fallet men tja, filmen är sevärd men den retar mig något och jag är som sagt kluven.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar